دانلود فایل پاورپوینت ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن دانلود فایل پاورپوینت ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه :


ازدواج علی و فاطمه





کائنات در انتظار قدوم چهارده معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) بود؛ تا به عنوان حجت‌های خداوند, بر روی زمین حضور یابند, با ازدواج دخت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و پسر عموی ایشان, این امر محقق شد, ابتدا وجود مبارک حسنین (علیهماالسلام) در زمین آمدند و سپس از نسل امام حسین (علیه‌السّلام), یازده امام پاک دیگر پای به عصر وجود نهادند. و همین است معنای حدیث قدسی: (لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما).

فهرست مندرجات

1 - انسیه حورا
2 - تاریخ ازدواج
2.1 - روایت کلینی
2.2 - گفتار طبری
3 - خواستگاری از فاطمه زهرا
3.1 - تزویج در آسمان
4 - مهریه فاطمه
5 - خطبه عقد
6 - بانوی کرامت
7 - شب ازدواج
7.1 - برادر پیامبر
8 - ولیم ازدواج
9 - عناوین مرتبط
10 - فهرست منابع
11 - پانویس
12 - منبع


انسیه حورا


فاطمه زهرا (علیهاالسّلام) به سن 9 سالگی رسیده بود, بانویی که با وجود سن کم خویش, از بهره هوشی و عقل کاملی برخوردار بود و از جنبه ظاهر هم به نحوی بود که, او را (انسی حورا )؛ (انسانی که شبیه حوریان بهشتی است) می‌خوانند. همین فضائل بود که ایشان را از سایر زنان و دختران عرب, متمایز می‌ساخت. زمان آن رسیده بود که ایشان, پس از سپری کردن نیمی از عمر شریفش در خانه وحی, به خانه شوهر خویش یعنی بیت ولایت برود و نیمه دوم عمر خویش را در حمایت از امام زمان خویش سپری کنند.

تاریخ ازدواج


در تاریخ ازدواج علی (علیه‌السّلام) و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) اختلاف است و کسی که قدیمی‌ترین تاریخ را نقل کرده, یعقوبی می‌باشد که نوشته است: رسول الله دو ماه پس از ورود به مدینه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را به تزویج حضرت علی (علیه‌السّلام) در آورد؛ این در حالی بود که گروهی از مهاجرین وی را از رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) خواستگاری کرده بودند و هنگامی که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) وی را به حضرت علی (علیه‌السّلام) تزویج کرد, گله کردند و آن حضرت فرمود: (من فاطمه را به علی تزویج نکردم, بلکه خدا او را به علی تزویج کرد)

[1] یعقوبی, تاریخ یعقوبی, ج2, ص41, چاپ بیروت, دارصادر.



روایت کلینی


کلینی در روضه کافی با سندی از سعید بن مسیب نقل می‌کند که در مورد هجرت گفت: به علی بن حسین (علیه‌السّلام) گفتم: چه وقت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) را به حضرت علی (علیه‌السّلام) تزویج کرد؟ فرمود: یک سال پس از هجرت به مدینه و در آن هنگام فاطمه نه ساله بود.

[2] کلینی, محمد بن یعقوب, روضه کافی, ص340.

این قول با آنچه که طبری از واقدی با استناد به امام باقر (علیه‌السّلام) روایت می‌کند, سازگارتر است. آن حضرت فرمود: (علی بن ابیطالب (علیه‌السّلام) در چند شب باقیمانده از ماه صفر تا شروع سال دوم هجری حضرت با فاطمه (سلام‌الله‌علیها) ازدواج کرد)

[3] طبری, ابو جعفر محمد بن جریر تاریخ طبری, ج2, ص410, تحقیق مجد ابوالفضل ابراهیم, بیروت, دار التراث, ط الثانیه 1387/1967.


در جای دیگری با همین سند گفتار خویش را تکمیل می‌کند و می‌نویسد: در ماه ذی الحجه و در آغاز بیست و دومین ماه هجرت, حضرت علی (علیه‌السّلام) بر فاطمه (سلام‌الله‌علیها) وارد شد.

[4] طبری, ابو جعفر محمد بن جریر تاریخ طبری, ج2, ص485, تحقیق مجد ابوالفضل ابراهیم, بیروت, دار التراث, ط الثانیه 1387/1967.

ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین همین مطلب طبری را نوشته و در ادامه دارد که: ... و بعد از بازگشت از غزوه بدر علی (علیه‌السّلام) بر فاطمه (سلام‌الله‌علیها) وارد شد.

[5] اصفهانی, ابوالفرج علی بن الحسین, مقاتل الطالبین, ص30, تحقیق سید احمد صقر, بیروت, دارالمعرفه.

و اضافه کرده است که فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در آن هنگام هجده ساله بوده است.

گفتار طبری


بنابراین آنچه را که در مورد تاریخ ازدواج است سخن طبری است که می‌گوید: چند شب باقیمانده از ماه صفر, و در مورد مصباح المجتهد آمده است که: در اول ذی الحجه سال دوم هجری رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) را به خان امیرالمؤمنین فرستاد.

[6] مجلسی, محمد باقر, بحارالانوار, ج43, ص92, مؤسسه الوفا بیروت, لبنان, 1404 ه, ق.

بنابراین فاصل زمان عقد تا عروسی تقریبا ده ماه بوده است. و شاید عجله پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در اجرای صیغه عقد, برای این بوده است که جواب روشنی به خواستگارها داده باشد و عجله نکردن در بر پایی مراسم عروسی برای این بوده است که فاطمه (سلام‌الله‌علیها) به ظاهر به رشد و نمو بیشتری از لحاظ جسم و قوا به حد زنان برسد.

[7] یوسفی غروی, محمد هادی, تاریخ تحقیقی اسلام, ج2, ص250, (موسوعه التاریخ الاسلام), مترجم حسین علی عربی, قم, انتشارات مؤسسه امام خمینی, پاییز 1383.



خواستگاری از فاطمه زهرا


فاطمه زهرا (علیهاالسّلام) که در این دوران, دارای درک, شعور و مقامات معنوی والایی بودند, توجه بزرگان و ثروتمندان قریش را به خویش معطوف ساخته بودند ولی هر یک که به خواستگاری ایشان می‌رفتند, با جواب منفی رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) مواجه می‌شد, حضرت می‌فرمودند: تزویج فاطمه (علیهاالسّلام) جز به حکم وحی صورت نمی‌پذیرد. شیخین هم در جواب خواستگاری خویش, همین امر را شنیدند.
طبرسی در اعلام الوری از علی بن ابراهیم قمی نقل می‌کند که: وقتی رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) منزل‌های خود را در مدینه بنا می‌کرد, فاطمه (سلام‌الله‌علیها) نزد او به سر می‌برد. در این هنگام ابوبکر از او خواستگاری کرد و آن حضرت در جواب فرمود: (منتظر امر خدای عزوجل هستم). سپس عمر به خواستگاری آمد که همین جواب را به او داد. سرانجام روزی ابوبکر و عمر به دیدن حضرت امیر (علیه‌السّلام) رفتند و عرض کردند: یا علی! زیبائی‌های اخلاقی و فضایل والای تو را هیچ کسی در عالم ندارد, و قرابت و نزدیکی تو با رسول خدا از همه ما بیشتر است, ‌ای کاش محضر رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) می‌رفتی و از فاطمه خواستگاری می‌نمودی که پیامبر به تو پاسخ مثبت خواهد داد.
به ایشان گفته شد: رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از تو چیزی نمی‌خواهد. پس حضرت علی (علیه‌السّلام) نزد رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) آمد, ولی شرمش آمد که در خواست خود را مطرح کند و بازگشت. سپس در روز دوم نیز آمد ولی باز شرمش شد و بازگشت. آنگاه در روز سوم آمد, وقتی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ایشان را دیدند, تبسمی نموده و فرمودند: یا علی!, مقصودت از آمدن نزد من چیست؟ حضرت امیر (علیه‌السّلام) عرض کردند؛ یا رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)! من, پسر عموی شما هستم و در اسلام دارای سابقه هستم. شما را یاری نموده و در راه خدا جهاد کرده‌ام. حضرت فرمودند (ای علی, آیا خواسته‌ای داری؟) عرض کرد: (بله یا رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)) فرمود: (شاید که برای خواستگاری آمده‌ای؟) عرض کرد: (بله, یا رسول الله) فرمود: (آیا چیزی نزد خود داری؟) علی (علیه‌السّلام) عرض کرد: (ای رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم), چیزی جز زره‌ام ندارم) پس رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فاطمه را به دوازده و نیم اوقی طلا به وی تزویج کرده و زره‌اش را به وی باز گردانید.

[8] طبرسی, فضل بن حسن, اعلام الوری, ج1, ص161.

و این قسمت آخر خبر در تفسیر قمی نیامده است و معنای خبر این است که مهر بر ذمه‌ی آن حضرت گذاشته شده بود که می‌بایست بعدا بپردازد.

[9] یوسفی غروی, محمد هادی, تاریخ تحقیقی اسلام, ج2, ص100, (موسوعه التاریخ الاسلام), مترجم حسین علی عربی, قم, انتشارات مؤسسه امام خمینی, پاییز 1383.



تزویج در آسمان


پس از تصدیق رسول خدا, ایشان درخواست نمودند که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم), دخترش فاطمه را به عقد او در بیاورد. رسول خدا فرمودند: منتظر باش تا باز گردم. ایشان نزد فاطمه (علیهاالسّلام) رفت و درخواست علی (علیه‌السّلام) را برای فاطمه بازگو کرد. فاطمه (علیه‌السّلام) به خاطر حجب و حیا سکوت کردند, ایشان هم سکوت دخترشان را نشانه رضایت دیدند. در این هنگام ملکی نزد رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) آمد و عرض کرد: من سبطائیل یکی از فرشتگان و قوائم عرش هستم و حامل این خبر هستم که مژده تزویج فاطمه و علی در آسمان را به عرض شما برسانم. هنوز سخن سبطائیل تمام نشده بود که جبرئیل بر ایشان نازل شد و پس از رساندن سلام خدا, پارچه‌ای سفید از حریر بهشت به ایشان داد که دو سطر از نور بر آن نوشته شده بود پیامبر به جبرئیل فرمودند: این حریر و این خطوط نور چیست؟ جبرئیل گفت‌ ای محمد خداوند بر پست و بلند زمین اشراف دارد و تو را آفرید و به رسالت برگزید و برای تو, برادر, صاحب, داماد و وزیری برگزید و او پسر عموی توست و به من امر فرمود تا فاطمه (علیهاالسّلام) را به عقد علی درآورم, من هم, فرشتگان را شاهد گرفتم و عقد آن‌ها را بستم و این خطوط نور, شهادت فرشتگان بر این عقد است. و خداوند امر فرموده تا شما آن دو را در زمین به عقد هم دربیاورید. رسول خدا پس از شنیدن سخنان آن دو ملک, پیش علی (علیه‌السّلام) آمدند. این مژده را به علی دادند آنگاه عقد را میان آن دو جاری کرده و برای هر دو دعا کردند.

مهریه فاطمه


جبرئیل امین به محضر رسول خدا رسید, گل لاله و میخک را به ایشان هدیه داده و عرض کردند, خداوند مهر فاطمه را پانصد درهم نقره, یک پنجم دنیا, دو ثلث بهشت, چهار نهر روی زمین, دجله, فرات, نیل, بلخ, قرار داده است, هم چنین یازده امام معصوم را از نسل او قرار داده است, و فرشتگان را فرمان داده تا بهشت را زینت دهند, به حورالعین‌ها هم دستور داده تا سوره یاسین, شوری و طه را قرائت کنند.

خطبه عقد


حلبی, در مناقب آل ابی طالب

[10] حلبی, مناقب آل ابی‌طالب, ج 3, ص 35.

[11] یوسفی غروی, محمد هادی, تاریخ تحقیق اسلام, ج2, ص251, (موسوعه التاریخ الاسلام), مترجم حسین علی عربی, قم, انتشارات مؤسسه امام خمینی, پاییز 1383.

[12] سروی مازندرانی, محمد بن علی, مناقب آل ابیطالب, ج3, ص127.

می‌نویسد: نبی اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در هنگام تزویج فاطمه (سلام‌الله‌علیها) به علی (علیه‌السّلام), خطبه‌ای ایراد کرد که آن را امام رضا (علیه‌السّلام) و یحیی بن مع

لینک کمکی